اتحادیه صنف دارندگان رستوران و سلف‌سرویس‌های تهران

امروز یکشنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳

خبر شماره ۶۳۱۰

روابط عمومی: نکاتی که مشتری در رستوران باید رعایت کند.

تاریخ انتشار: ۹ تیر ۱۳۹۸ , بازدید: ۴۲۹۶
همه تلاش صاحبان رستورانها این است که غذاهای موردعلاقه مشتری ها را به آن ها ارائه کنند. شهروندان مطالعه نمایند

بیشتر افراد دوست دارند  دست‌کم یک شب در هفته را بیرون از خانه و در رستوران غذا میل نمایند . وقتی وارد این مکان ها می شوند، همه چیز به خوبی پیش می رود و کاملا از غذای خود لذت می برند.

 اما تقریبا همیشه فراموش می کنند که پشت پرده ی این نظم و هماهنگی، افرادی هستند که با هماهنگی کامل تلاش می نمایند تا شما (به عنوان مشتری) از غذای خود رضایت کامل داشته باشید.

به همین خاطر، شاید بد نباشد تا با برخی اصول که بیشتر مالکان رستوران ها دوست دارند که مشتری ها آن را رعایت کنند، آشنا شوید. تعدادی از این قوانین نانوشته را در ادامه برایتان شرح داده ایم.

 

 

لطفا هرگز پشت میزی که آماده پذیرایی نیست ننشینید

همه، باید بدانید که میزی که آماده پذیرایی نیست ، می تواند موجب آلودگی لباس شما بشود. چرا پشت میزی می نشیند که مملو از سفرشات نفرات پیشین است؟

دوم اینکه، وقتی یک میز هنوز جمع نگردیده است، یعنی هنوز آماده پذیرایی از شما نیست. وقتی شما فورا آن را اشغال کنید، گارسون فرصت کافی برای تمیز و مرتب کردن میز نخواهد داشت..

 

 

رستوران ها مراحل کاری ویژه خود را دارند که برخی از آن ها به شرح زیر است:

  1. خوشامدگوئی به مشتری پس از ورود
  2.  نشان دادن میز خالی و تمیز به آن ها و ارائه منو
  3. آوردن قاشق و چنگال (در صورت نیاز)
  4. آوردن نوشیدنی سفارش داده شده

این ها فقط بخشی از کارهایی است که گارسون و خدمتکارها انجام می دهند. در فضای رستوران، لازم است که فرد همیشه روی نظم و اصول مشخص شده رفتار کند تا چرخه ارائه سرویس مناسب، به موقع و صحیح دچار اختلال نشود.

لطفا میزبان درب ورودی رستوران را نادیده نگیرید

 وقتی شما میزبانی که جلوی درب ورودی گماشته شده تا مشتری را به میز مناسب هدایت کند را دور بزنید و بی توجه به او خودتان جای نشستنتان را انتخاب کنید، در واقع چرخه نظم رستوران را به هم زده اید. همچنین ممکن است کسی متوجه حضورتان نشود و برای سفارش گرفتن نیاید.

به عنوان مشتری بهتر است به قوانین مکانی که وارد آن می شوید احترام بگذارید. حرکات عجولانه شما می تواند برای بقیه مشتری ها هم چندان خوشایند نباشد.

 

مشتری گرامی لطفا در رستوران خلاقیت به خرج ندهید!

منو، بوم نقاشی نیست که هر چه به ذهنتان می رسد را روی آن ترسیم کنید.

اینکه در مورد مواد تشکیل دهنده غذاهای موردنظر خود سوال بپرسید اشکالی ندارد، اما سعی نکنید بر اساس مواد موجود، غذای جدید و خارج از منو سفارش دهید.

باید به این نکته توجه داشته باشید که شما تنها مشتری رستوران نیستید و آشپزها باید در زمانی کوتاه به آماده سازی همه سفارشات رسیدگی کنند. بنابراین، از انجام چنین رفتاری در رستوران دست بردارید.

 

 

 در صورتیکه حساسیت دارید حتما با رستوران اطلاع دهید؟

اگر به یک ماده غذایی خاص مثلا فلفل دلمه ای حساسیت دارید، این مساله را به گارسون اعلام کنید. به طور مثال، اگر سفارش پیتزا داده اید از او بخواهید که فلفل دلمه ای را از آن حذف کند. به این ترتیب، آشپز این ماده را حذف خواهد کرد و در بهترین حالت، حتی از چاقو یا ابزاری که فلفل را با آن برش داده اند، استفاده نخواهد کرد.

اما این نکته را در نظر داشته باشید که برای اجرای چنین خواسته ای، تلاش زیادی در آشپزخانه به خاطر شخص شما صورت خواهد گرفت. پس وقتی غذایتان حاضر می شود، با لبخند به گارسون نگویید که فقط دوست نداشتید که فلفل دلمه داشته باشد.

با اضافه نکردن به کار خدمه رستوران، به آن ها احترام بگذارید.

 

درست ۵ دقیقه پیش از بسته شدن رستوران، به آن وارد نشوید

شاید یک روز کاری سخت را پشت سر گذاشته باشید و فرصت نکرده باشید که به موقع ناهار یا شام صرف کنید. بنابراین، تصمیم می گیرید که به رستوران رفته و بیرون غذا سفارش دهید. اما آخر وقت است و تقریبا همه رستوران ها در آستانه بسته شدن هستند.

بهتر است در چنین زمانی از رفتن به رستوران صرف نظر کنید. زیرا همان طور که شما زندگی شخصی، خانواده و کارهای در دست انجام دارید، کارگران، گارسون ها و آشپزهای رستوران ها نیز همین مسایل را دارند. بنابراین، چندان مایل نیستند که هر شب به خاطر فردی همچون شما در زندگی شخصی خود دچار مشکل شوند.

 

رستوران، خانه شما نیست

درست است که شما برای سفارشات خود پول پرداخت می کنید، اما فراموش نکنید که مهمان هستید، تنها مهمان رستوران هم نیستید، پس این را بدانید که اگر نور یا موسیقی باب میل شما نیست، اجازه ندارید دستور خاموش یا روشن کردن آن را بدهید.

چنین کاری نه تنها توهینی به خدمه رستوران تلقی می شود، بلکه بی احترامی به دیگر مهمان ها نیز هست، زیرا آن جا را با خانه خود اشتباه گرفته اید و می خواهید همه چیز بر وفق خواسته های شخصی شما پیش برود. یعنی در اصل، بقیه را نادیده می گیرید.

این را در نظر داشته باشید که اگر خواسته شما برای اطرافیان مشکلی ایجاد نکند، مسوولان رستوران نیز با شما مخالفتی نخواهند داشت.

 

در ساعات شلوغ باید انتظار این را داشته باشید که سفارشتان دیرتر حاضر می شود

وقتی یک رستوران شلوغ است و مشتری های زیادی حضور دارند، بهتر است این را درک کنید که سفارش ها و کارها نیز زیاد است و در نتیجه بسیار طبیعی است که غذای شما بین ۲۰ تا ۴۰ دقیقه دیرتر از انتظارتان آماده شود. بنابراین، هر گونه اعتراضی در چنین شرایطی فقط اعصاب خودتان و بقیه را خرد می کند.

وقتی انتخاب می کنید که در ساعات اوجِ شلوغی به یک رستوران پرمشتری بروید، باید این درک را داشته باشید که بیشتر از همیشه منتظر خواهید ماند. درست است که شما گرسنه هستید، اما بقیه هم همین حس را دارند. پس به خیال اینکه با اعتراض و داد زدن می توانید غذای خود را زودتر از بقیه بگیرید، موجب بر هم خوردن نظم نشوید.

 

چیزی که در منو نیست را سفارش ندهید

غذاهایی که در منو گنجانده شده اند، بر اساس هزینه، طعم و سیاست رستوران تهیه و ارائه می شود. پس سعی نکنید غذاهای دلخواه خود را که در این فهرست قرار ندارند سفارش دهید. بدون شک، مواد غذایی موجود در آشپزخانه به همین غذاها محدود می شود و شما نمی توانید سفارشات شخصی خود را داشته باشید. مگر اینکه رستورانی این امکان را برای مشتری های خود مهیا کرده باشد.

 

اگر مشکلی وجود دارید آن را مطرح کنید

شما مجبور نیستید غذایی که به نظرتان خوب نیست را میل کنید. اگر سس پاستا زیاد است یا ماهی ای که سفارش داده اید، مزه ندارد، آن را مطرح کنید تا برایتان درست کنند. اما مجبور نیستید تا انتهای غذایی که دوست ندارید را میل کرده و در نهایت هم در شبکه های اجتماعی به بدگویی از رستوران بپردازید. یا رای منفی بدهید.

همه تلاش صاحبان رستورانها این است که غذاهای موردعلاقه مشتری ها را به آن ها ارائه کنند.

 

روابط عمومی اتحادیه رستوران

 

 

 

پیوندها

تمام حقوق مادی و معنوی این وبسایت متعلق به اتحادیه صنف دارندگان رستوران و سلف‌سرویس‌های تهران می باشد و هرگونه کپی برداری پیگرد قانونی به همراه دارد.
© rst-teh.ir All rights reserved 2016